header foto header foto header foto header foto header foto header foto header foto
 
Algemeen

Positief Coachen

Nieuws afbeelding 13-2-2015 Woensdagavond 11 februari kwamen 29 coaches jongste jeugd en jeugd en ouders op het clubhuis. Ook de beide hoofdtrainers Robert en Wouter en Silke en Kaspar van de JC waren erbij.

 

Jesper Jobse kwam van Amsterdam naar Eelde om een workshop te geven over positief coachen. Over houding en gedrag als coach, ouder en spelers op en naast het hockeyveld. Deze workshop is via de KNHB georganiseerd en door kinderpsycholoog Tischa Neve opgezet. Om coaches, ouders en trainers te helpen onze HCE kinderen te helpen vooral heel veel lol op het veld te hebben. Want dat is de crux: PLEZIER! 

 

Het was een prima avond waar twee uur lang van gedachten werd gewisseld. Er werd geluisterd en gediscussieerd. Ook toen het programma ten einde was, bleef een aantal coaches erover door praten.

 

Hieronder wat hoofdpunten, geleerd die woensdagavond. Soms zijn het open deuren die ons desondanks toch steeds maar weer gewezen moeten worden. Onze prestatiegerichte menselijke natuur, onze cultuur zit ons daar soms in de weg.

 

Voor ouders

Respect, sportiviteit en voorbeeldgedrag naar scheidsrechters, naar de coach en naar de trainer zijn cruciaal voor de sfeer op het veld en in het team. Zeg dus bijvoorbeeld een training af als jouw kind niet kan. Ook: jouw persoonlijke agenda is niet dat van het team, respecteer dat.

 

De spelbegeleider of de scheidsrechter krijgt altijd en meteen gelijk. Hij/zij maakt als ieder mens soms een fout. Geen punt van maken. Daar staat in de eerste plaats een vrijwilliger in zijn/haar vrije tijd de wedstrijd van jouw kind mogelijk te maken. Bedenk dat!

 

Aanmoedigen is de basis voor lol en goed spel op het veld. Mee coachen vanaf de tribune niet. Moedig het team aan. Niet alleen jouw eigen kind. Vinden kinderen vaak heel vervelend al die persoonlijke aandacht..



Voor coaches en trainers

Het gedrag van de coach. In woord en houding, beïnvloedt het gedrag van kinderen in zijn/haar team heel sterk;


Complimenten verdeel je over alle kinderen in het team. Niet alleen de scorende spitsen! Ook de verdedigers, middenveld en de keeper. 

 

Sluit aan bij de beleving van vooral de jongste kinderen. Soms is een verloren potje juist een gave tijd geweest.. en dan IS dat ook zo!


Communicatie van coach naar trainer en vice versa over gedrag tijdens de training en wedstrijd, wat is er op training geleerd, wat zie je in de wedstrijd is belangrijk. Onze hoofdtrainers nemen dit mee en hadden het er die avond onderling al over hoe dat vorm te geven.

 

Praat in het team onderling veel maar coach met weinig maar positieve woorden! Geen lange verhalen vanaf de zijlijn. Kinderen kunnen daar he-le-maal niets mee.

 

Focus niet op de negatieve zaken in wedstrijd, in het spel. Dat is moeilijk want negatief denken is de norm in onze maatschappij. Draai het om. Dat is positief coachen. 

 

Benadruk dat wat goed gaat, waar de kracht zit van het kind, waarop het kind zijn best doet. Daardoor blijft/ wordt de sfeer op het veld en in het team positief, leuk. Er komt een band tussen de kinderen waarbinnen niet-presteren én presteren kan, mag en ruimte krijgt. Het team vangt voor en tegenspoed op. In zo’n team speelt iedereen veel leuker dan als er alleen een paar zijn die 'alles' goed doen.. En, het team gaat er ook beter door spelen.

 

Herhaal na wedstrijd de positieve dingen. anders vertrekken kinderen met een negatief gevoel en komen ze daar ook de volgende keer weer het veld mee op. Een verloren potje in Hoogezand wordt door kinderen snel vergeten, een rotgevoel over wat de coach zei niet.

 

Mag je dan nooit vertellen ‘wat’ er fout gaat? Jawel. Maar vraag de kinderen om het 'wat' goed te doen. Niet: "jij kan echt niet zuiver passen!" maar "als je de pass zo doet, komt ie altijd bij Noortje". Positief feedback geven.


Coach en trainer zijn ook een beetje opvoeder. Afspraak is afspraak. Ook bij kinderen en zeker ook in de wedstrijd. Zijn er afspraken gemaakt over bijvoorbeeld de spelpositie en doet een kind dat toch niet.. Haal het kind naar de kant en praat met hem/haar. Waarom je dat doet en zeg dat hij/zij daarna weer t veld in gaat. Zet een kind niet zo maar op de bank.. Dat heeft geen enkele zin. 

 

en

 

Geef naar het hele team (en de ouders!) aan dat als er dergelijke afspraken geschonden worden, je hem/haar naar de kant haalt, uitleg geeft en dat hij/zij daarna weer mag spelen.

 

Vertel kinderen altijd waarom je als coach iets doet. Doen wat je zegt, zeg wat je doet. betrouwbaar en consequent zijn is heel, heel belangrijk.

 

En nog veel, veel meer….

 

Er is een hand-out van de avond beschikbaar. Je kan deze pdf hier downloaden.

 

Bijlage

Reacties


Er zijn nog geen reacties, plaats uw reactie hieronder

Reageer op het nieuws


Gerelateerde nieuwsberichten

Speeldagenkalender 2019-2020

Agenda

Nog geen agenda punten.